Een website met tools voor de Nauurkunde docent. Op deze website vindt u leerdoelen, uitleg, begrippen, oefeningen, uitwerkingen en practica bij alle onderdelen van de examenstof.

.

infodocenten

docent-account aanvragen
prijsinformatie

  • i-NaSk
  • Begrippen
  • Practica
  • Contact
  • Leerdoelen

❸ Reactietijd

  • E-mailadres

Voorkennis

Voorkennis

Voordat je dit artikel bestudeert, zorg ervoor dat je de volgende kennis beheerst.

  • Tijd (t)

Leerdoelen

Leerdoelen

  • Je kunt uitleggen wat we bedoelen met reactietijd.

  • Je kunt de gemiddelde reactietijd van een mens uit het hoofd noemen.

  • Je kunt drie dingen noemen die de reactietijd positief beïnvloeden.

  • Je kunt drie dingen noemen die de reactietijd negatief beïnvloeden.

  • Je kunt de gemiddelde reactietijd in het verkeerd noemen.

  • Je kunt uitleggen waarom de reactietijd in het verkeer hoger ligt dan de normale reactietijd.

Uitleg

Uitleg

Met onze zintuigen nemen we prikkels waar. De signalen die ze sturen hebben tijd nodig om naar onze hersenen te komen. Daar moeten ze nog verwerkt worden voordat er een signaal naar het lichaam gestuurd kan worden om te reageren. Hiervoor heeft een mens gemiddeld 0,2 seconden nodig. We noemen dit de reactietijd. De reactietijd kan op veel manieren beïnvloed worden. Zo heeft ons voedsel een direct effect op de reactietijd. Druivensuiker en caffeïne verkleinen de reactietijd. Alcohol, drugs en sommige medicijnen vergroten de reactietijd juist. In de video zie je een simpele manier om de reactietijd te meten.

In het verkeer
In het verkeer heeft een bestuurder een reactie tijd van 1,0 seconde. Dit is veel groter dan de normale 0,2 seconde. Dit komt omdat de situatie waarop hij of zij moet reageren onverwachts is. De extra 0,8 seconde zijn nodig om te bedenken wat de beste actie is op de nieuwe situatie.

Instructievideo

Instructievideo

directe link

Begrippen

Begrippen

  • reactietijd
    De tijd die een mens, dier of machine nodig heeft om te reageren op een gebeurtenis. Dit is bij de gemiddelde mens normaal ongeveer 0,2 seconde. In het verkeer is dit al snel gemiddeld 1,0 seconde.

Opdrachten

Opdrachten

Opgave 1
Leg in je eigen woorden uit wat men bedoeld met je reactietijd in het verkeer.

 

Opgave 2
Je reactietijd kun je meten. Niet in alle situaties is je reactietijd even groot.
a) Hoe groot is de reactietijd van de gemiddelde bestuurder in het verkeer?

De gemiddelde mens kan eigenlijk in 0,2 seconden reageren.
b) Leg in je eigen woorden uit waarom de reactietijd van een bestuurder in het verkeer zoveel hoger ligt dan normaal.

 

Opgave 3
Hieronder staan een aantal keuzes.
a) Verdeel de keuzes in twee groepen. Welke zijn goed voor je reactietijd en welke niet?

koffie, drugs, dorst, nuchter, energydrank, alcohol, wakker, medicijnen, slaperig

Samenvatting

Samenvatting

  • Je kunt uitleggen wat we bedoelen met reactietijd.
    De tijd die een mens nodig heeft om te reageren op wat hij/zij ziet.

  • Je kunt de gemiddelde reactietijd van een mens uit het hoofd noemen.
    De gemiddelde reactietijd van een mens is ongeveer 0,2 seconde.

  • Je kunt drie dingen noemen die de reactietijd positief beïnvloeden.
    De reactietijd wordt korter als je:
    - nuchter bent.
    - koffie gedronken hebt.
    - genoeg geslapen hebt.
    - energiedrank gedronken hebt.

  • Je kunt drie dingen noemen die de reactietijd negatief beïnvloeden.
    De reactietijd wordt langer als je:
    - alcohol hebt gedronken.
    - drugs hebt gebruikt.
    - sommige medicijnen hebt gebruikt.
    - te weinig water hebt gedronken.
    - te weinig geslapen hebt.

  • Je kunt de gemiddelde reactietijd in het verkeerd noemen.
    In het verkeer is de gemiddelde reactietijd 1 seconde.

  • Je kunt uitleggen waarom de reactietijd in het verkeer hoger ligt dan de normale reactietijd.
    In het verkeer moet je na het reageren ook nog nadenken over de juiste handeling en de handeling uitvoeren voordat het voertuig reageert. Dat maakt de totale reactietijd ongeveer (0,8 s) langer.

Links & downloads

  • Vorige
  • Volgende

Aanmelden

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?

docentenaccount1

Algemeen

  • ❷ Grootheid & Eenheid
  • ❷ G.G.F.I.B.A.C.
  • ❸ Uitgebreide Metriek
  • ❸ Formules Ombouwen
  • ❸ Wetenschapp. Notatie
  • ❷ Grafieken Tekenen
  • ❸ Verslagen Maken
  • ❷ Glaswerk
  • ❷ De Brander
  • ❷ Voedingsapparaat
  • ❸ De Spanningsmeter
  • ❷ De Stroommeter
  • ❸ De Multimeter

Licht & Beeld

  • ❷ Licht Zien
  • ❷ Voorwerpen Zien
  • ❷ Lichtbundels
  • ❷ Kleuren Licht
  • ❷ Voorwerpen met Kleur
  • ❸ Gekleurd Licht
  • ❸ Licht En Straling
  • ❷ Enkele Schaduw
  • ❷ Dubbele Schaduw
  • ❸ Zonsverduistering
  • ❸ Evenwijdig Licht
  • ❷ De Spiegelwet
  • ❷ Spiegelbeelden
  • ❸ Kijken Met Spiegels
  • ❸ Lichtbreking
  • ❸ Lenzen
  • ❸ Beeld Van Lenzen
  • ❸ Vergroting (N)
  • ❸ Oogafwijkingen

Beweging

  • ❷ Afstand (s)
  • ❷ Tijd (t)
  • ❷ Snelheid (v)
  • ❷ Snelheid (Formule)
  • ❷ v,t-Diagrammen
  • ❷ Soorten Beweging
  • ❸ s,t-Diagrammen
  • ❸ Reactietijd
  • ❸ Reactieafstand
  • ❸ Remweg
  • ❸ Stopafstand
  • ❸ Traagheid
  • ❹ Versnelling (a)

Krachten

  • z - Krachten tekenen
  • ❷ Kracht (F)
  • ❷ De Krachtmeter
  • ❷ Krachten Tekenen
  • ❷ Nettokracht
  • ❹ Kracht & Versnelling
  • ❸ Kopstaartmethode
  • ❹ Kracht Ontbinden
  • ❷ Massa Of Gewicht?
  • ❷ Zwaartekracht
  • ❷ Massamiddelpunt
  • ❸ Hefboomwet
  • ❸ Katrollen En Takels
  • ❹ Momentenwet
  • ❸ Oppervlakte (A)
  • ❸ Druk (p)

Geluid

  • ❷ Geluid Ontvangen
  • ❷ Geluidsbronnen
  • ❷ Geluid Kenmerken
  • ❷ Snaren
  • ❷ Een Trilling
  • ❸ Trillingstijd (T)
  • ❷ Frequentie (f)
  • ❸ Frequentie (Form.)
  • ❷ Frequentiebereik
  • ❷ Geluidssnelheid
  • ❸ Echo
  • ❷ Geluidssterkte
  • ❸ Amplitude
  • ❷ Geluidsoverlast
  • ❷ Gehoorschade
  • ❸ Elektrisch Geluid
  • ❸ Oscilloscoop

Materialen

  • ❷ stoffen en veiligheid
  • ❷ massa en volume
  • ❷ volume berekenen
  • ❷ dichtheid
  • ❷ drie fasen
  • ❷ temperatuur meten
  • ❷ kook- en smeltpunt
  • ❸ luchtdruk meten
  • ❸ absolute temperatuur
  • ❷ Het Molecuulmodel
  • ❷ Uitzetting
  • ❸ Soorten Materialen
  • ❸ Afval Scheiding
  • ❸ Zinken en Drijven

Elektriciteit

  • ❷ Spanning (U)
  • ❸ Wisselspanning
  • ❹ Spanning In Schakelingen
  • ❷ Geleiders En Isolatoren
  • ❷ De Stroomkring
  • ❷ Stroomsterkte (I)
  • ❷ Schakelingen Tekenen
  • ❷ Serie En Parallel
  • ❷ Stroom In Schakelingen
  • ❸ De Huisinstallatie
  • ❷ Kortsluiting
  • ❷ Overbelasting
  • ❷ Zekeringen
  • ❸ Dubbele Isolatie
  • ❸ De Aardlekschakelaar
  • ❷ Vermogen (P)
  • ❸ Vermogen (Formule)
  • ❷ Elektrische Energie
  • ❸ Elektr. Energie (Formule)
  • ❹ Capaciteit (C)

Schakelingen

  • ❸ Magneten
  • ❸ De Spoel
  • ❸ De Generator
  • ❷ Weerstand (R)
  • ❸ De Schuifweerstand
  • ❷ De Wet Van Ohm

Energie & Straling

  • ❸ Brandstoffen en Warmte
  • ❸ Warmtetransport
  • ❸ Warmte Isoleren
  • ❸ Rendement (η)
CSS Valid | XHTML Valid | Top
Copyright © JHB Pastoor 2023 All rights reserved.
i-NaSk