lestijd: ½ les
Voorbereiding
Inleiding
Waarom heeft de mens eigenlijk meetinstrumenten gemaakt? Wij kunnen toch best goed inschatten hoe groot voorwerpen zijn. Of niet? In dit practicum ga je onderzoeken hoe goed jij het doet als meetinstrument.
Onderzoeksvraag
Kun jij schatten hoe groot alledaagse voorwerpen zijn?
Voorkennis
Voordat je dit artikel bestudeert, zorg ervoor dat je de volgende kennis beheerst.
Materialen & Opstelling
-
meetlint (20meter)
-
liniaal
-
pen
-
lokaal
Uitvoering
Werkwijze
Hieronder staan een aantal alledaagse voorwerpen in een tabel. Neem deze tabel over in je schrift. Het gaat bij dit practicum om afstanden.
voorwerp en afstand |
geschatte afstand (cm) |
gemeten afstand (cm) |
hoeveel zat je ernaast? (cm) |
hoogte van de lokaaldeur |
|
|
|
Breedte van de lokaaldeur |
|
|
|
hoogte van een lokaalraam |
|
|
|
Lengte van een pen |
|
|
|
Breedte van je duim |
|
|
|
Lengte van een schooltafel |
|
|
|
Hoogte van een kruk of stoel |
|
|
|
Probeer voordat je gaat meten eerst te schatten hoe groot de afstanden zijn die in de tabel genoemd worden.
Als je alle afstanden geschat hebt, gebruik dan de liniaal of het meetlint om alle afstanden zo nauwkeurig mogelijk te meten.
Opdrachten
Opgave A
Je hebt vast niet alle afstanden gemeten in meters. Sommige misschien wel zoals de lengte van het lokaal. Reken alle afstanden om zodat ze allemaal in meters staan.
Opgave B
Bereken voor elke gemeten afstand hoeveel meter je naast het juiste antwoord zat.
Opgave C
Soms is het handig om een afstand te schatten en soms is het beter om de afstand echt te meten. Noem twee voorbeelden van situaties waar het handiger is om een afstand te schatten, en twee voorbeelden van situaties waar het beter is om de afstand te meten.
Opgave D
Geef antwoord op de onderzoeksvraag.